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Title: 中国語教育の実践における漢字の構造と思考様式との関係についての一考察
Other Titles: A Study on the Relationship between Chinese Character Structure and Thinking Style in Teaching Practice of Chinese Language
Authors: 蘇, 林
Su, Lin
Keywords: 漢字
漢字造字法
漢文化
思考様式
易経
Chinese Characters
Chinese Character Creation Method
Han Culture
Thinking Style
I Ching
Issue Date: 20-Feb-2022
Publisher: 北海商科大学学術研究会
Abstract: 文字は文化と文明を伝承する最も重要な担い手である。特に中国の漢字は、数千年の長い歳月を経て、民族や地域にわたって、中国の歴史や伝統文化を記録し、媒体として伝承されてきた。漢字のその永続性と表意機能については、今まで多くの研究が行われてきたが、本稿では主として中国語教育の実践における漢字の構造と思考様式との関係に焦点を当て、漢字を構成する造字法の思考様式と易経の「変化」、「交替」、「統合」といった思考様式との連動性を考察し、漢字の形成の基本には、造字法の「発想—漢字—連想」といった交互に影響する関係があることを明らかにした。
Characters are the most important bearers of the transmission of culture and civilization. Chinese characters, in particular, have been handed down over thousands of years as a medium for recording Chinese history and traditional culture across ethnic groups and regions. Although much research focuses on the persistence and ideographic functions of Chinese characters, this paper mainly studies the relationship between the Chinese characters structure and thinking style in Chinese education practice. It examines the linkage between the thinking style of the Chinese character formation and "change", "alternation" and "integration" in I Ching. It found that the basic formation of Chinese characters based on the alternating influence of the "idea-Chinese characterassociation" of the method of making Chinese characters.
URI: http://hokuga.hgu.jp/dspace/handle/123456789/4359
ISSN: 2186330X
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